De vrachtwagen opwarmen met een kurk

Kurk is een duurzame, ademende, insectenwerende, brandvertragende, schimmelbestendige en hernieuwbare grondstof. Dus waarom niet ook als voertuigisolatie? Een Duits stel stelde zichzelf 3 jaar geleden dezelfde vraag en besloot hun idee uit te voeren. Ze beschreef het hele proces op haar blog https://nebendemweg.de/.

Kurk als isolatiemateriaal werd voor het eerst gebruikt in historische houten scheepsrompen. Voorheen werd kurkmateriaal gebruikt in campers en bestelwagens, maar het was niet het belangrijkste isolatiemateriaal, dus het idee van een stel uit Duitsland is trendsettend. Ze gebruikten contactlijm om de kurk bestand te maken tegen alle trillingen van het voertuig.

De kurkplaten op de vrachtwagenvloer zijn zelfs na het aanbrengen van meerdere verflagen bestand tegen het lopen met vuile schoenen. De kurkisolatie blijft ademend, dus er is geen risico op thermische condensatie.

De thermische geleidbaarheid van de kurk was bepalend voor de keuze van het juiste type kurk. Afhankelijk van de variant is dit 0,04 tot 0,06 W / (m • K). Deze eenheid betekent watt per meter en Kelvin. Een lagere waarde betekent dus een slechtere thermische geleidbaarheid en dus een betere isolatie. Bij de constructie van expeditievoertuigen worden kunststoffen met een dikte van minimaal 20 mm gebruikt voor isolatie.


De keuze viel op een technische kurk van 25 mm. De planken en het lijmen kun je het beste met twee personen doen, wat een veel snellere en handigere oplossing is dan alleen werken. Alvorens daadwerkelijk aan de slag te gaan, adviseren wij meerdere hechtingstesten op een bepaalde ondergrond. De lijm hecht zo goed aan de muren dat de stukjes kurk alleen met een beitel verwijderd kunnen worden.

Veruit het meest tijdrovende werk is het meten en afstellen van de kurkplaten. De tafelzaag was het handigst voor lange rechte sneden of afschuiningen. De uitsparingen werden gesneden met een fijn ijzerzaagblad. Het passen of nabewerken ging goed met schuurpapier en een snijmes.

Het bevestigen van de gesneden panelen kan het beste met vier personen gebeuren. Het schuiven of duwen van de kurk is niet meer mogelijk als de lijm eenmaal plakt. Dit wordt eerst met een 4 mm veloursroller op de kurkplaat en de muur aangebracht. Bij een verwerkingstemperatuur van 15 tot 27 °C droogt de lijm tot hij niet meer wit maar transparant is.


Net als bij het leggen van kurk als vloerbedekking, moeten vers verlijmde panelen er nog met een witte rubberen hamer ingeslagen worden (zwarte bladvlekken). Bij contactlijmen neemt de hechtkracht niet toe naarmate er meer lijm wordt aangebracht, maar is deze afhankelijk van de druk. Het was ook belangrijk om de kurkplaten op een vergelijkbare temperatuur te monteren en te installeren. De kurk kan worden geverfd, maar het duurde twee lagen voordat de verf de kurk gelijkmatig bedekte. Voor de voegen tussen de panelen kan de bostik afdichtplug worden gebruikt. Deze massa is veel gemakkelijker in scheuren te breken.

Andere reizigers uit Duitsland melden dat er tijdens hun reis naar Klein-Azië geen problemen waren met de kurkisolatie. Van een binnentemperatuur boven de 40°C tot -11°C tijdens een wintertrip, kan noch warmte noch kou de hechting van de kurkplaten beschadigen. De verschillende oneffenheden hadden geen invloed op de duurzaamheid van de verlijmde kurk. Als het op schoonmaken aankomt, zijn de kurkoppervlakken gemakkelijk te onderhouden.

Het vuil was gemakkelijk weg te vegen, vooral op de muren waar nog verf onder de kurkverf zit. Alleen waar de vernis op de kale kurk wordt aangebracht, is het beter om drie vernislagen te gebruiken in plaats van twee. De isolatie beschermt betrouwbaar tegen kou van buitenaf. In de praktijk maakte kurk, zoals beloofd, indruk met zijn veerkracht, weerstand tegen schimmels en ongedierte, goede warmte- en geluidsisolatie, duurzaamheid en een goed binnenklimaat.

Geef een reactie

X
Bestel kurk monsters
Share via
Copy link
Powered by Social Snap